szombat, augusztus 01, 2009

Eper, málna, ribizli, cseresznye, sárgabarack - üvegbezárva

Hetek óta folyik a befözés a konyhámban. Folyamatosan, ahogy értek a gyümölcsök tettem el lekvárokat, dzsemeket. Szívem szerint sokkal többet szerettem volna, de vagy idöm nem volt, vagy nem kaptam megfelelö gyümölcsöt hozzá. És sajnos a kamrám sincs gumiból, helyhiánnyal is küszködök. Végülis elégedett vagyok magammal, mert most hátra dölve várhatjuk a telet. A rengeteg napsugár üvegbe zárva vár sorsára. Azért a szilvára még rákészültem és szorítok némi helyet neki. De azzal még várunk egy kicsit, hadd legyen még édesebb.


Málna dzsem






3 kg málna
1,5 kg 2:1 befözö cukor
1/2 tasak citromsav


A málnát alaposan megmostam, lecsepegtettem. Egy megfelelö méretü lábasba feltettem föni és megvártam, míg a gyümölcsök kissé szétföttek. Akkor hozzákevertem a cukrot és az utasításnak megfelelöen 3-5 percig lassú tüzön hagytam. Belekevertem a citromsavat. A közben képzödö habot kanállal leszedtem. Én szeretem, ha a magok benne vannak a lekvárban, így nem is paszíroztam át. Forrón, elöre nagyon gondosan kimosott és mikróban kifözött üvegekbe töltöttem. Miután a tetöket rácsavartam pár percre fejreállítottam az üvegeket. Bepakoltam egy kibélelt ládába és párnák között hagytam, hogy teljesen kihüljenek. Ez 2-3 nap. Ezután tettem öket a végleges helyükre.


Ribizli dzsem




2 kg ribizli
1 kg cukor
0,5 kg 2:1 befözö cukor


Itt kicsivel több cukrot használtam, mert nagyon savanyú volt a gyümölcs.
Az alaposan megmosott és leszárazott ribizlit a cukorral elkezdtem fözni. Egészen addig föztem, míg a szemek teljesen szét nem föttek. Akkor hozzáadtam a befözö cukrot és további 5 percig, az utasítás szerint jártam el. A továbbiakban ugyanúgy jártam el, mint a málnánál.


Sárgabarack lekvár




3 kg sárgabarack
1,5 kg cukor
1/2 tasak citromsav


Teljesen hagyományos módon föztem ezt a lekvárt. Arra nagyon kell ügyelni, hogy teljesen érett gyümölcsöt dolgozzunk csak fel. Én a héjját lehúztam, oly módon, hogy pár pillanatra forró vízbe dobtam a barackokat. Így könnyedén jött le a héjja. Kimagoztam és a cukorral addig föztem, míg a kellö sürüséget el nem érte. Azért az idövel vigyázni kell, mert túl sötét lesz a lekvár színe, ha hosszan fözzük. Citromsavat kevertem el a kész lekvárban, üvegekbe töltöttem és a szokásos módon hütöttem, 2-3 napig, a száraz dunsztban.


Konyakosmeggy





3 kg meggy
1,5 kg 2:1 befözö cukor
200 g 80%-os étcsokoládé
1,5 dl konyak


A meggyet megmostam, kimagoztam. Feltettem föni. Amikor már "pusszogott", az álló mixerrel kicsit pürésítettem. Azért hagytam, hogy ebben is maradjanak kisebb-nagyobb gyümölcs darabok. Hozzáöntöttem a cukrot és 5 percig föztem. lehúztam a tüzröl, beletördeltem a csokoládét, ami szinte azonnal elolvadt a forró lekvárban. Hozzáöntöttem a konyakot és üvegbe töltöttem. A dunsztolás ugyanaz, mint az elözöekben.


Eper-málna-feketecseresznye dzsem





1 kg eper
1 kg málna
1 kg feketecseresznye
1 kg 2:1 befözö cukor
1 vaniliarúd magjai
5-6 szem szegfüszeg
fahéj

Minden gyümölcsöt alaposan megmostam, a cseresznyét kimagoztam. Legelöször a cseresznyét tettem a lábasba és kezdtem el fözni, mivel ez a "legkeményebb" gyümölcs. Miután kicsit szétfött, hozzáadtam az epret és a málnát is. Ízesítettem a vaniliával, a mozsárban porított szegfüszeggel és fahéjjal. Beleöntöttem a cukrot és 5 perc rotyogás után üvegekbe zártam az illatozó, csodás lekvárt.

16 Comments:

murok marci said...

nagyon ügyes vagy! ennyifélét befözni nem kis munka lehetett.

Scofield said...

hát ez meg most, hogy van!:) most érik a málna vagy mi?
Csak modorosan válaszolj tudod:)

Ancsika said...

Noki! ha nem imádnám, akkor biztos nem csinálnám! :)

Scofield!!! igen! meg az eper is! :)
Ezek már régebben készültek, csak most tettem fel mindet, egyszerre. Az utolsó, az eper-málna-cseri, na azzal egy kicsit trükköztem! :)

trinity said...

Egyik szebb, mint a másik!Választhatok???

És igen!!:)))
A cseri már modorosnak számít:DDDD
Meg az én sok smiley-m is:)Úgyhogy nyerők vagyunk!!!

Andi/cuki said...

Csak nem a fagyasztóból szedted elő az epres-málnás-cseresznyéset? Ha igen,jó ötlet!
Szép lett az összes dzsemed,gratulálok!

Scofield said...

összezavartál. Én meg Dunát rekesztek a fügével:)

Ancsika said...

Trinity! Választhatsz! :) Melyiket szeretnéd???
És igen! Modoros vagyok! A cseri nekem cseri marad. Punkt um!

Ancsika said...

Andi nem egészen!!!! :)és köszi!

Ancsika said...

Scofield! Mivel zavartalak össze???
Akkor most megint bartellezhetnénk. Adok lekvárt, cserébe kérek sok.sok fügét!!!! :)

Wise Lady said...

Ja, én is főztem, és még fogok is.
Nagyon ügyes voltál. Ha venni lehetne, nem biztos, hogy ennyifélét befőznék, de a bolti nyomába se ér az ilyen lekvárnak.

Csibe said...

Milyen szépek!!!

duende said...

Az írásod rettentően hasonlít az enyémre! :)

Ancsika said...

Lady! az már biztos! Semmi sem érhet a házi nyomába! :)

Ancsika said...

Csibe! köszi!

Ancsika said...

Duende! elöször lemerevedtem, hogy azt írtad, hogy hasonlít az irásom a tiédre. Arra gondoltam, hogy a tartalma??? Aztán rájöttem mire gondoltál! A kézírásunk!? Tényleg? ez érdekes! :)

duende said...

Igen, a kézírásunk. Tényleg hihetetlenül hasonlít! :)