szombat, november 29, 2008

Marcipán stollen

Hagyományos német adventi, karácsonyi sütemény - kelt kalács - mindenféle földi jóval. Leghíresebb a drezdai stollen. Én is e szerint a recept szerint sütöttem, de tettem bele ma marcipánt is. Rengeteg féle változata létezik; töltik minden elképzelhetö dologgal. Vágott gyümölcsökkel, mogyoróval, túróval, beföttekkel, mákkal, stb.





20 g élesztö
100 ml langyos tej
50 g vágott mandula
100 g mazsola
2 cl narancslikör
150 g porcukor
250 g liszt
1 tojás
csipet só
40 g cukor
150 g vaj
125 g marcipán massza



A kelt tésztáknál már jól ismert módon elöször felfuttattam az élesztöt, hozzáadtam a liszthez. Beletettem a tojást, a cukrot, és a vaj kb. 2/3-át és addig dagasztottam, amíg "hólyagos" nem lett a tészta. A kelesztö tálat langyos helyre állítottam és jócskán a duplájára kelesztettem a tésztát. Közben a mazsolát megmostam (lehet picit rumba is áztatni; jót tesz neki!). A marcipán masszát elkevertem a porcukor felével és a narancs likörrel és akkora hengert formáztam belöle, amekkora a sütöformám.
A megkelt tésztához hozzákevertem a mazsolát és a mandulát.
A stollen formát kivajaztam (nem kell feltétlenül ilyet használni; megsül bármiben!) és a tésztát beleöntöttem, majd a marcipán rudat belefektettem a közepébe.
Egy, a formámnál kicsit hosszabb sütötlemezt kibéleltem sütöpapírral és ráborítottam a formát. Ergo: a tészta a sütöpapíron csücsül, tetején a forma és így toltam a hideg! - nem elömelegített sütöbe.
175° on a sütési idö kb. 50-60 perc.
A sütési idö lejárta elött kb. 20 perccel levettem a sütöformát és így sütöttem készre a stollent.
A maradék vajat egy edénykében felolvasztottam és a még meleg tésztát megkentem a vajjal és nagyon vastagon megszórtam porcukorral.


0 Comments: