vasárnap, január 18, 2009

Katarzis

Réteges-piskótás-krémes desszert (Nigella)


Nagyon sok jó receptet olvasok, találok, látok; sok jót sütök-fözök, de ez a mai desszert felülmúlta minden elképzelésemet!
Nem kifejezetten egy téli édesség, de most is nagyon jól esett és ezután sem a naptárt fogom nézni, ha kedvem támad egy igazi ízorgiára.
Kicsit eltértem az eredeti recepttöl, mert nem kaptam friss fekete szedret, de a mélyhütött bogyós gyümölcs keverék is megtette helyette (szeder, málna, eper, kökény és 2 fajta ribizli).

Alul a puha, likörrel átitatott piskóta, középen a kissé fanyar, de nem savanyú gyümölcsök, laza kis zselében és felül a habkönnyü, mennyei mascarpone krém! Hmmm! és ezzel még nem ért véget az élvezetek sora, mert a csoda legteteje is tartogat az ízlelöbimbóknak meglepetéseket: a krém tetején csak úgy pattognak az amarettos-mandulás ropogós darabkák az ember szájában.
Aki kényeztetni szeretné magát és szeretteit, mindenképp veselkedjen neki és élvezze a hatást!



Kész piskóta (én magam sütöttem 6 tojásból)
kb. 250 g feketeribizli lekvár
Amaretti (olasz manduláscsók)
kb. 2 dl Limoncello (citromlikör), vagy rum
citrom
75 dkg feketeszeder (vagy más!)
10 dkg cukor
3 tojás
75 dkg Mascarpone
mandula szeletkék


Én nem kaptam kész piskótát, így gyorsan sütöttem egyet, 6 tojából, egy nagyobb tepsiben. Azért nagyobban, hogy ne legyen túl magas. Ha mégis magasra sikeredik, akkor érdemesebb inkább kettévágni.
A kb. féltenyérnyi piskóta darabokat, 1-1-et összeragasztottam a feketeribizli lekvárral és egy nagyobb üvegtál alját szépen kiraktam vele. Kb. 2 maréknyi Amarettit a kezemmel elmorzsolva a piskóta tetejére hintettem, majd 1,5 dl Limoncellóval meglocsoltam.
A maradék lekvárt egy lábasban felmelegítettem, majd rátettem a gyümölcsöt, de csak addig hagytam a tüzön, amíg el nem kezdett levet ereszteni. (ha valaki nem nagyon szereti a nagyon savanyút, érdemes egy picit megcukrozni)
Félretettem hülni, addig elkészítettem a krémet.
3 tojás sárgáját a cukor 2/3-val habosra kevertem, majd beledolgoztam a Mascarponét is. Tettem még bele jó 3 evökanálnyi citromlikört is, majd óvatosan a krémbe forgattam a tojások felvert habját, amit a cukor másik felével vertem fel.
Az idöközben kihült gyümölcsöt a piskótára öntöttem, majd a krémet is elsimítottam a tetején. 24 órára hütöbe számüztem és bevallom nagy önuralomra volt szükségem, hogy ne kontárkodjak bele idö elött.
Tálalás elött mandula szeletkéket pirítottam egy száraz serpenyöben.
A pirított mandulával és összemorzsolt Amarettivel szórtam meg a tetejét.




1 Comment:

Unknown said...

Nagyon guszta!