kedd, október 07, 2008

Birs, birs, birs......

Végre, végre! itt a birs szezon.
Nagyon szeretem és sok szép emlékem füzödik
a birshez. Nagymamám szekrényének a tetején
katonás rendben sorakoztak és mennyei illatokkal töltötték meg a konyhát, amíg arra várakoztak, hogy lábasba kerüljenek. Nagyim általában csak a húsételek kíséröjekén szószt vagy kompótot fözött ebböl a csoda gyümölcsböl. Amikor pedig nagyobbacska lettem és bontogattam a szárnyaimat a fazekak között, nekiveselkedtem és birsalmasajtot készítettem. Míg élek nem felejtem el azt a hatalmas munkát, amit akkor beleöltem abba, hogy birsalmasajt darabkák is kerülhessenek a karácsonyi püspökkenyérbe. Órákon keresztül paszíroztam, kavargattam, izzadtam vele rendesen. Majd amikor elkészült, annak rendje és módja szerint száraz, hüvös helyre tettem nem számolva azzal, hogy a véres verítékkel megalkotott csodámra esetleg valaki szemetvet. 2 nap múlva hült helyét találtam. Drága Apukám felfalta mind egy szemig. A guta ütögetett és nem álltam neki mégegyszer.
Azóta pedig hatalmasat fejlödtünk a konyhai technika terén is és már szinte percek alatt olyan dolgok "varázsolhatók", amik régen hosszú-hosszú órákba kerültek.
Így gyártottam most kb. másfél óra alatt birsalmasajtot és zselét is, hatalmas nagy örömömre.

De elöbb pár szóval magasztalnám e csodát:
BIRS (angol: Quince, német:Quitten, francia: Coing, spanyol: Membrilla)
Birsböl megkülönböztetünk birsalmát és birskörtét.
Az érett gyümölcs fénylö sárga színü és nagyon aromás illatú.Nyersen nem igen fogyasztható, mert nagyon kemény, fás és nem túl zamatos. Fözve lehet igazán a pompás aromáját élvezni. Rengeteg C vitamint tartalmaz, azon kívül gazdag káliumban, nátriumban, cinkben, vasban, rézben, mangánban és fluorban.
Pektin tartalma nagyon-nagy, ezért kiválóan alkalmas lekvárok és zselék készítésére.
Közép-Európában szeptember közepétöl, október közepéig szüretelhetö és január végéig gond nélkül tárolható.



Birsalamasajt





Pontos mennyiségeket nem tudok írni, ami biztos, hogy a paszírozott gyümölcshús és a cukor arány 1:1
Nekem 6-7 db birsem volt. Ezeket elöször egy konyharuhával áttörölgettem, hogy a "szöszök" lejöjjenek róla, majd alaposan megmostam (nem hámoztam), a magházat és a csumákat kivágtam. Kuktába tettem és 20 percig föztem. A fözövizet leszürtem, de nem öntöttem ki, mert ebböl készült a birs zselé. /recept alant/ Kihütöttem és a héját mint a pergament le tudtam könnyedén húzni. Mindent aprító csoda gépemmel percek alatt pürésítettem, lemértem és ugyanannyi cukorral beletettem egy edénybe és 15-20 perc alatt a mikróban készre föztem. Közben 3-4x kivettem és fakanállal átkevertem. Gorombára vágott dióbelet kevertem hozzá, majd az özgerinc formát folpackkal kibéleltem és a masszát belesimítottam. Száraz, hüvös helyre tettem és itt örizgetem 1 hétig, amíg kellöképpen kiszárad. (Bevallom, ma már muszáj volt megkóstolni! de el ne áruljatok!!!!)






Birs zselé





Nos! 1 l fözövizet nyertem, leszürtem és belefacsartam egy egész citrom levét. Hozzáadtam 500 g, tehát fele mennyiségü zselésítö befözöcukrot, valamint egy ágacska citromfüvet és feltettem a tüzhelyre. Miután felforrt még további 3-4 percig "gyöngyöztettem". Nagyon hamar kész, mert a gyümölcs magas pektin tartalma felgyorsítja a besürüsödési folyamatot. /Vigyázat! ekkor még nem zselés az állaga, csak miután kihült. Úgy próbáltam ki, hogy a fakanállal egy tányérra cseppentettem és szinte pillanatok alatt megdermedt/
Az üvegeket már elöre elkészítettem; alaposan kimostam, fertötlenítettem és megszárítottam.
Még forrón beleöntöttem a zselét az üvegekbe; folpackot lekentem rummal és azonnal az üveg tetejére simítottam, majd a tetöt erösen rácsavartam és 5 percig fejtetöre állítottam az üvegeket.
Majd betranszpoltátáltam az üvegeket a kamrába, végsö helyükre.




0 Comments: