csütörtök, június 11, 2009

Eper újra - de most befözés

Épp most jártam Trinity barátném oldalán, ahol azt láttam, hogy Ö is ma tette fel fáradságos munkájának gyümölcset, az eper lekvárokat. Én is csak most jutottam el idáig, hogy posztolni tudjam a múlt hét pénteken szedett, aztán folyamatosan feldolgozásra kerülö 15 kg epret. Nálam készült eperjam és cukorban, nyersen eltett eper. Fagyasztottam is le belöle, mert szeretnék még valamit készíteni, amihez elengedhetetlen az eper. De ez egyenlöre még titok. Valamivel készülnöm kell az augusztusi MBT-re is :))
Akkor elmesélem, hogy én miként ügyeskedtem az eprekkel és üvegekkel:




Földöntúli boldogsággal tölt el, hogy már lehet kapni a zselésítö befözö cukrokat. Tisztán emlékszem még arra, hogy jó pár évvel ezelött mennyit kínlódtam a lekvárokkal, dzsemekkel, míg besürüsödtek. Ma már jószerével pár percre redukálódott a fözési idö, hála a befözö cukroknak. Tavaly még nem, de ebben az éveb fedeztem fel elöször kifejezetten eperhez használható zselésitö befözö cukrot. Naná, hogy kipróbáltam, bár nagy különbséget nem tapasztaltam a zselésítö cukrokhoz képest. A nagyobb mennyiséget 2:1 befözö, zselésítö cukorral készítettem.

Eper jam

5 kg eper
2,5 kg 2:1 zselésítö cukor
pici víz

A befözést mindíg az üvegek elökészítésével kezdem. Ez igényli a legalaposabb munkát, mert ha bármilyen szennyezödés marad az üvegben az a benne lévö befött vagy lekvár halálát jelenti. Tehát nagyon forró vízzel és mosogatószerrel alaposan kimosom az üvegeket és tetöket is, majd többszöri váltott vízben elöblítem. Minden üveg aljára teszek kb. egy újjnyi vizet és a mikróban a legmagasabb fokozaton 3 percig "kifözöm" az üvegeket. Így tökélestesen steril lesz minden üveg. Kiöntöm a vizet és tiszta konyharuhára borogatom az üvegeket és teljesen megszárítom-
Most jön a befözés része:

Az epret alaposan megmostam és a zöld szárrészeket eltávolítottam. Most nem kellett átválogatnom, mert garantáltan nem volt benne hibás, vagy tört darab, hiszen reggel szedtük.
Egészben hagyva a szemeket egy nagy lábasba tettem és kb. fél dl-nyi vizet öntöttem rá. Rászórtam a kimért cukrot, teljesen elkevertem az epret a cukorral. Figyeltem, hogy mikor rottyan fel. Akkor elökaptam a botmixert és párszor beleszecskáztam. Nem pépesítettem teljesen, mert úgy szeretjük, ha maradnak benne eper darabkák. A rottyanástól számítva 2 percig föztem, majd azonnal az elökészített üvegekbe töltöttem. Rácsavartam a tetöket, pár pillanatra fejtetöre állítottam öket és már vándoroltak is a kamra polcra. Sem dunsztba, sem máshová nem szoktam tenni. Így is tökéletesen megörzik a minöségüket. Bár sokáig nem szoktak kitartani. Azért kínosan ügyelek arra, hogy még a téli hónapokra is maradjon pár üveggel.





Eper cukorban és eperszörp

2 kg eper
2 kg cukor
1 cs. citromsav (Dr. Oetker)

Az epret alapos mosás után egy müanyagtálba tettem, majd rászórtam a cukor felét, tehát 1 kg-ot és a citromsavat. Összekevertem, folpackkal letakartam és a pincébe tettem hidegre. Az a lényeg, hogy 24 órán keresztül ne bolygassuk. 1 nap eltelte után a levet, amit az eper engedett beleöntöttem egy lábasba. Ebböl lesz késöbb a szörp! A maradék cukrot az eperre szórtam és azonnal üvegekbe tettem. Maradt némi cukor a tál alján, azt rákanalaztam a tetejére. Egy nagy, széles lábas aljára egy konyharuhát fektettem, betettem a lábasba az epres üvegeket úgy, hogy ne érjenek egymáshoz. Felöntöttem vízzel, hogy 2/3-ig álljanak az üvegek a vízben. A záró tetöket nem csavartam rá, csak rátettem az üvegek tetjére. Feltettem a lábast a tüzhelyre és felforraltam. Amint felforrt a víz, azonnal visszavettem a höt és figyeltem. Csak addig kell "gyöngyöztetni" amíg a cukor teljesen el nem olvad az üvegben. Akkor óvatosan kesztyüvel kiszedtem az üvegeket, a tetöket rácsavartam és egy kibélelt kosárba, párnák közé tettem, hogy 1-2 nap alatt ott hüljenek ki teljesen. Az így eltett eper a citromsav miatt megörzi frissességét és a késöbbiekben nagyon jól használható süteményekbe, deszertekbe. Ha marad belöle!

A citromszörpöt pedig úgy nyertem, hogy a leöntött cukros epres levet csak egyszerüen felforraltam, majd alaposan kimosott üvegekbe töltöttem. Ez már most tisztán látszik, hogy a telet nem fogja megérni, mert pár nap alatt majd nem 1 liter elfogyott! :) Nem is baj! Ezért csináltam!

8 Comments:

trinity said...

Gyönyörű színű lekvárok!!!
Rengeteg munka lehetett, az enyém csak 7,5 kg volt-de ettünk is belőle:)))

Gyöngyi said...

Nagyon ügyes vagy, látom most mindenki lázban ég - naná, itt a sok finom friss gyümölcs - és muszály megőrizni ezeket az ízeket télire is:)

Chef Viki said...

De szépek! És hozzá külön a címke, fantasztikus, mi mindenre van energiád :-)

lúdanyó said...

Minden elismerésem a tiéd (tiétek)! Nekem csak 3 kilóra volt kapacitásom :)

Garffyka said...

Óóóóóó, de nagy kár Ancsika, hogy ezt az eper cukorban receptet nem tudtam hamarabb! Nagyon tetszik és szívesen tettem volna el így is egy kis epret a szűkös téli hónapkra. Sebaj, kimentem és majd jövőre fellapozom :)
Ügyes vagy!

Méhn Niki said...

Hát én erre már nem tudok mit mondani...csak ennyit: úúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúúú!!!!
:DD

Brigitta said...

Mennyi mindent készítettél,nagyon ügyi vagy! Külön köszi ,hogy a szörp is felkerült!Én is készítek,láttam ma még a piacon epret.Mégis,ha netán megéri a szörp,hogy nem bontjuk fel mennyi ideig bírja?
A cukros módszert én meggyel csináltam,egy sor gyümi,,másik cukor.Ez pár nap alatt levet engedett,és semmi tartósító nem kellett bele,egész télen elvolt a kamra polcon.

Brigitta said...

Ja,és mennyi szörp lett ebből a mennyiségből?Csak hogy tudjam mennyi epret vegyek.:))
Köszi!