kedd, június 23, 2009

Túrós koszorú


Igen, igen, tudom, hogy megígértem, hogy takarékra teszem magam. Valahogy nem sikerül. Reggel még csak egy palacsintát kavartam be, hogy legyen a kiskorúnak valami édesség délutánra. Aztán csak addig mocorgott bennem a gondolat, hogy mégis kéne valamit sütni, meg Anyukám is kérdezte, hogy: "ma nem sütsz semmit?" Így a hatalmas nyomás alatt kénytelen voltam összedobni egy kelt tésztát. És, hogy ne legyen csak hagyományos sütemény, megszületett a túrós koszorú. Egész jól sikerült. A tészta állaga kicsit más, mint a megszokott keltek. Nagyon jól lehet vele dolgozni, de idöt kell rászánni, mert sütéssel együtt több 3 óra volt a dagasztással, kelesztéssel, sütéssel együtt. A végeredmény pedig egy habkönnyü, a túrótól kicsit szaftos kelt kalács.


500 g liszt
1/2 cs. élesztö (kb. 20 g)
5 g só
60 g cukor
75 g puha vaj
1 tojás
100 ml víz
100 ml langyos tej
pár csepp mandulaolaj

250 g túró (Lidl-s)
50 g cukor
1 t.k. fahéj


A tejet, a vizet, a sót, a cukrot és az élesztöt elkevertem egy edényben és félretettem. A lisztet a puha vajjal és pár csepp mandulaolajjal a dagasztókarral kicsit összemorzsáltam. Az élesztös tejben elkevertem a tojást, majd a liszthez öntöttem. Megdagasztottam. Addig kell dagasztani, míg teljesen sima tésztát nem kapunk. Kelesztötálba tettem és min. 1 de inkább 2 órát hagytam pihenni. Ebben a hideg idöben sehogyan sem akart "elindulni" a tésztám, még 2 óra várakozás után sem, így betettem a sütöbe 50°-ra. Pillanatok alatt a duplájára kelt. De az 1 órás pihentetési idöt nem szabad elszabotálni!!!! Lisztezett deszkára borítottam a tésztát és téglalap alakúra nyújtottam. A cukros, fahéjas túró tölteléket elsimítottam a tésztán, majd feltekertem, mint a beiglit. Nagyon éles késsel hosszában félbevágtam, de az elején hagytam egy kb. 2 cm-es részt, amit egészben hagytam. Az így kapott 2 ágat összefontam, kör alakúvá formáztam és egy alaposan kivajazott formába igazítottam:

Hagytam még bö 30 percet kelni. Amikor már szépen betöltötte a tészta a formát betoltam a 165°-ra (légkeveréses) elömelegített sütöbe. Kb. 40 perc volt a sülési ideje, viszont félidöben letakartam egy sütöpapírral, hogy ne égjen meg a teteje. Mikor a sütöböl kivettem pár percig pihentettem, majd óvatosan leszedtem róla a külsö karikát. 2 lapáttal alányúltam és sütörácson hagytam teljesen kihülni. Porcukorral megszórtam a tetejét.



27 Comments:

Brigitta said...

Nagyon szemrevaló,mondhatni gyönyörűűű!!!:))

Scofield said...

mifelénk azt mondják:)
Ezt a fájdalmat ( mármint, hogy nyomás alatt voltál:)) ) csak egy zsidó anya értheti meg:)

Scofield said...

amúgy milyen géppel műveled ezeket a szép képeket?
Tessék bemutatni egy posztban!:) Feladat:)

Edit (Esc) said...

Micsoda nyomas alatt elsz! Kibirhatatlan. :-)
Gyonyoru lett, es ha legalabb feleannyira finom, mint amilyen szep, akkor szuper...

Limara said...

Gyönyörű és a fotók is! Jól esne most egy szelet! :))

Ancsika said...

Scofield! a kis vicces! :))
A gépem nem érdemel külön posztot, de tényleg. Mert csak egy picike 8,1 MegaPixeles Fujifilm. És a Picasa képszerkesztöt használom hozzá. Mellesleg nekem is épp egy olyan fotómasina a vágyam, mint neked. De sokáig kell még rá várnom! :(

Ancsika said...

Edit! Ugye???? Alig bírom! :)))

Limara! Adok szívesen gyere!!! Nem gyözlek invitálni!!! :) Egyszer csak kedvet kapsz!!! :))

Unknown said...

Nagyon guszta, biztos ki fogom próbálni.

Scofield said...

Mian, akkor duplán büszke vagyok rád, mert nagyon szép képeket kreálsz:) Nikon d90 az örök szerelem és már kúszik 1000 euro alá:) remélem nem sokat kell aludnom:)

duende said...

Most elájultam! Csodálatos ez a koszorú, nagyon ügyes vagy, Mian. És a képek is gyönyörűek! :)

Ancsika said...

Csongi, érdemes! :) Mindenképp számolj be!

Scofield,ezt Te is megtudod csinálni:)
Már láttam 700.-ért is, de az nekem még mindíg drága! :( Várok, míg olcsóbb lesz, vagy nyerek a lottón!

Duende! Köszönöm! :)

murok marci said...

wow! micsoda csodás fotó! eszméletlenül szép lett! (de azért kicsit csalódott vagyok, hogy még egy beeígért saláta-recept sincs...)

trinity said...

Tudod mit, Ancsi!
Én megdícsérlek, mert bár csodás sütike ez-de már nem habos-tejszínes-ha akarom , úgy is felfoghatom, már-már diétás:)))))

Gyönyörűek a fotók, a fázisokról is, meg mind!!!!!!

Amúgy meg Te egy kényszerített Anya vagy(velem együtt:))) ): nem hagy a család nem sütni...Nyugodtan hivatkozz erre:))))
Én személy szerint nem is bírnám ki, ha nem csodálhatnám ezeket a fotókat-hiányozna....

Méhn Niki said...

Nagyon guszta! Tényleg szépek a képek, olyan mintha más géppel fotóztad volna! :)
Legszívesebben én is sütnék minden nap! Találd ki holnap mit fogok! ;)

Ancsika said...

Nokedli! Keresem az ideális salátát, de rendre csak süti recepteket lelek :))

Trinity! Tudtam én, hogy Te meg fogsz érteni! :)))

Muffinka! nem! csak nem kiflit??? :))

Mónika said...

Gyönyörű kalács, gyönyörű fotó!:))

Gyöngyi said...

Tetszik a formázási módod, el nem tudtam képzelni, mitől csíkos a fonat:)

Garffyka said...

Szegénykém, rettentő nyomás alatt voltál :) De lám, így is milyen csodálatosat sütöttél :D Gondolom, morzsa sem maradt ...

Ancsika said...

Mónika! Köszi! :)

Gyöngyikém, mindíg kell valamit újítani! Lehet mással is tölteni és akkor jobban kiadja a színeket, mint a fehér túró!

Garffyka! Nem maradt bizony! és tudod: nyomás alatt nö a pálma! :)

Scofield said...

te Mian, nem kellene az órádat beállítani a kommenteknél? mindig azt hiszem valami időutazáson lennék, pedig egy zónában vagyunk.

Ancsika said...

Scofield! de bizony, kéne!!! Már engem is nagyon zavar. Csak nem tudom, hogy hol kell!?

JD said...

Jaj de szép, jaj de guszta... :)

Méhn Niki said...

Neeem... hát túrómuffint!!! :) Csak nem málnával, hanem ribizlivel. Épp most sütök, így kép csak holnapra lesz belőle. De végre bevásároltam hozzá!! :)

Ancsika said...

Jd. köszi! :)

Muffinka! Izgatottan várom! :)

erős ildikó said...

Tényleg gyönyörű! Én ezt a formázást még csak hosszú kalácshoz használtam, koszorúforma eszembe sem jutott, pedig milyen jó!

Milene said...

Nagyon szép a koszorúd! Lehet, hogy hétvégén én is inkább ilyet sütök, mint túrórudit. Még meggondolom!
Gyönyörűek a képek! A Picassával szerkeszteni is lehet? Vagy valamit félre értettem?

Chef Viki said...

Hát ez valami meseszép! Bámulatos, miket alkotsz!

Ugye-ugye? Jól elkapattad a családot :-))) Utána meg reklamálnak, ha nem kapnak!