csütörtök, július 23, 2009

Sárga cobbler és a trónfosztás

Kutakodtam a neten, mert a hatalmas, bódító illatot árasztó ananászom feldolgozás után kiáltozott a konyhapulton. De hiába kerestem, semmi kedvemrevalót nem találtam, sajnos. Már éppen azon voltam, hogy akkor sem fog semmi történni, ha csak úgy magában, pur befalom az ananászt. Tettem már ilyet máskor is. Édes, leves, egészséges, csak jól járhatok, ha megeszem. Aztán az a bizonyos kisördög, ami rendesen szokott motoszkálni a fejem hátsó részében nem hagyott nyugodni. Mert egyre csak azt sugallta, hogy "Cobbler". Tegnap véletlenül tévelyedtem a Díványra, ahol csodák csodájára ismerösökre bukkantam. Füszeres Eszter és Lila Füge receptjeit teszik ott közzé. "LF szerint ez "a legtutibb nyári desszert". Hittem neki. Miért is ne? Hiszen sosem csap be minket. De a receptet elolvasva nem sok különbséget láttam az általam istenített crumble és a cobbler között. A crumble minden tekintetben viszi nálam a képzeletbeli pálmát. Illetve vitte, eddig! Mert ma bizony megcsináltam az elsö cobblert - azért mondom, hogy az elsöt, mert hosszú lesz még a sor. És Hölgyeim és Uraim! a cobbler letaszította a trónjáról a crumble-t. Legalábbis nálam. Zongorázni lehetne a különbséget, ha tudnék zongorázni. A sima morzsás (crumble) tésztája csak úgymond "szuttyog" a gyümölcs tetején. Ezzel szemben a mai változat tésztája kívül roppanós, karamelles. Az alja sincs elázva a gyümölcstöl. Csodás!
Tegnap Trinity barátném is rákattant és iziben elkészítette a saját változatát, amivel csak megerösített abban, hogy feltétlenül ki kell próbálni. Ekkora sikerre nem is számítottam!
Ma ananásszal és nektarinnal készítettem, hozzá vanilia fagyit kanalaztunk. Szerintem a maradék sem fogja megérni az estét. (a recepten semmit nem változtattam. Úgy teszem közzé, ahogy LF leírta)




50-60 dkg-nyi gyümölcs
(nálam ma 1 nagy ananász és
2 nektarin)
2 e.k. étkezési keményítö
2 e.k. barnacukor
1 vanilia rúd magjai
25 dkg liszt
5 dkg cukor
csipet só
1 cs. sütöpor
10 dkg hideg vaj
1 tojás
1,5 dl tejszín


Az anannászt megtisztítottam, kockákra vágtam. Ugyanígy a nektarinokat is. Egy mélyebb tüzálló tálba tettem öket és összekevertem a keményítövel, a barna cukorral és vanilia magjaival. Egy tálban a lisztet, a cukrot, a sütöport és egy csipetnyi sót elkevertem, majd a hideg vajat apróra kockázva gyorsan elkevertem, elmorzsoltam benne. (LF szerint minél hidegebb a vaj, annál jobb!) A tejszínben elkevertem a tojást és a morzsához kevertem, csak addig, míg homogén masszát nem kaptam. Egy evökanállal "galuskákat" szagattam a gyümölcs tetejére, majd befejezésképp megszórtam barna cukorral. Betoltam a 170°-ra elömelegíett sütöbe és 30-35 percig sütöttem. Csodás, mély, karamelles színü lett a teteje.

17 Comments:

trinity said...

Na ugye, hogy ugye???:))))

Mónika said...

Ezt nekem is ki kell próbálnom!
Olyan jól néz ki.

Gyöngyi said...

Miután ódákat zengtél, muszály lesz kipróbálni!

erős ildikó said...

Ezt a trónfosztós sütit nekem is ki kell próbálnom! Hogy van a kutyus? Gyógyul?

Tündér said...

Már Trinity is bogarat ültetett a fülembe....vagyis inkább az agyamba, de most végképp meggyőztél (mint ahogy már sokszor:)a cobbler nálam is fog vendégeskedni! Köszi!

Ancsika said...

Csajok! egészen biztos nem fogjátok megbánni!!! :)

Napamátka! Köszönöm szépen; napról-napra jobban van. Bár nagyon rosszul eszik, Sztem az antibiotikum elveszi az étvágyát. :( Kedden szedik ki a varratokat, addig még ki kell húzni ezzel a hülye gallérral. Már most nehezen viseli szegénykém! De jól van! :)

Scofield said...

jaj már Trinity elkezdte és már ott látván sem hagyott nyugodni a gondolat, de most itt... Az embernek nincs egy nyugodt napja:)

Ancsika said...

Scofield! lassan én meg kezdelek sajnálni!!!
Az meg persze eszedbe sem jut, hogy Te mivel izgatod a jónépet!!! :)))

Renata Kalman said...

Tényleg nagyon guszta!
Akkor a két süti összetétele crumble és cobbler nagyjából ugyanaz, csak az elkészítési módjuk más?


Ananászt én is szívesen eszek, csak úgy!

Chef Viki said...

Annál is inkább veszélyforrás,mert villámgyorsan összedobható,és hipp-hopp ott a mennyei süti :-)

Ananásszal milyen isteni lehetett... Meg vaníliafagyi... Sóhaj :-)

Scofield said...

lehet, hogy én vagyok a béna, de árulja már el valaki, hogyan lehet ezt kivenni a formából, ha alatta nincs tészta. ... nekem nem logikus:)

Ancsika said...

Scofield! én speciel nagy, pecsenyés kanállal nyúltam alá. Vagy valamilyen lapáttal is próbálkozhatsz. :)

Ancsika said...

Reni, Viki!
Bizony pikk-pakk kész és mennyei!!! :) Nem kell hozzá különleges alapanyag.
Szerencsém is volt az ananásszal, mert íze a mézével vetekedett :))

Scofield said...

na akkor most jól kimegyek a konyhába és keresek egy pecsenyéskanalat, ez már nem lehet akadály:)de azt hiszem ebből scobbler lesz:)

Ancsika said...

Scofield! az a lényeg, hogy kész van! Várom az eredményt! :)
és a méltatást. Mert biztosan ízleni fog!!! :)

Scofield said...

Ancsa ennek a tésztának nokedli típusúnak kell lenni, sőt kicsit sűrűbb is?:) Ha nem akkor már mindegy:)

Scofield said...

elkészült:)