szerda, július 15, 2009

Sonkás-sajtos csigakenyér

Egy angol nyelvü oldalon leltem erre a csodás csigakenyérre. (itt) Ez is szerelem volt elsö látásra. Kicsit elbogarásztam a receppel, de aztán sikerült zöldágra vergödnöm vele, ma pedig megsütöttem. Egyáltalán nem bonyolult, csak rá kell szánni a kelesztésekre az idöt. Nagyon finom, markáns ízü kelttészta, a sajtoknak és a sonkának köszönhetöen. Grillezéskor, vagy csak egyszerüen valamilyen saláta, esetleg zöldég mellé minden további nélkül elképzelhetö. Én csak magában eszegetem és nem tudom abbahagyni. Remélem kitart estig, mert vettem jóféle török joghurtot, azzal is finom lesz biztosan.



Alaptészta:
200 ml meleg tej
280 g liszt
3 t.k. szárított élesztö

továbbá:
100 g puha vaj
2 e.k. cukor
1 t.k. só
2 nagy tojás
300 g liszt
150 g sonka
200 g vegyes reszelt sajt (2-3 féle)



A tejet felmelegítettem, de nem forraltam. Csak, hogy jó meleg legyen. Elkevertem benne a liszt felét, csomómentesen, majd hozzáadtam a szárított élesztöt és a liszt másik felét is és alaposan elkevertem. Kizárólag csak fakanállal dolgoztam ma, ehhez a tésztához nem kellett sem a robot, sem a kenyérsütögép. Egy folpackkal lefedtem a tálat és meleg helyen 1 órát hagytam kelni.
Közben elökészítettem a többi hozzávalót. A puha vajat habosra kevertem a cukorral, majd egyenként belekevertem a tojásokat, majd a sót is. Amikor letelt az egy óra, az alaptésztát alaposan hozzádolgoztam a vajas, tojásos masszához. Közben hozzáadtam egy kevéske lisztet és mint a nokedli tésztát kavartam tovább. (a recept szerint 300 g liszt kell, de nem kell megijedni, ha nem lesz szükség az egész mennyiségre. Nekem is maradt meg pár dkg-nyi). Addig adagoltam kisebb részletekben hozzá a lisztet, míg nem lett olyan állaga, hogy deszkára tudjam borítani. Ekkor már a kezemmel gyúrtam a tésztát, egészen addig adogatva hozzá a lisztet, míg nem ragadt a deszkára. Jó állagú, rugalmas tésztát kaptam. Hozzágyúrtam az apró kockákra vágott sonkát, majd egy kelesztötálat kiolajoztam és meghengergettem benne a tésztámat, hogy minden oldalán elfedje az olaj (kb. 1 e.k. volt az olaj!). Lefedve, langyos helyen 1 óra alatt a duplájára kelesztettem. Közben a deszkámra egy sütöpapírt fektettem, amit szintén megliszteztem, majd ezen dolgoztam tovább. A megkelt tésztát kiborítottam (1. fotó)



és kb. 40 cm-es köralakúra nyújtottam. (2.fotó)
A kinyújtott tészta közepére egy poharat helyeztem, kissé megnyomtam, de nem vágtam el. (3.fotó) Majd pizza v. derelyevágóval 4 részre osztottam a tésztát. (4. fotó)



A negyedeket további 5 részre vágtam (5. fotó), így 20 cikk keletkezett. Minden második cikket megszórtam reszelt sajttal. Itt ementálit használtam. (6. fotó) A sajt nélküli cikkeket ráhajtottam 1-1 sajtos cikkre. (7. fotó) Ezeket a cikkeket 3-szor megtekertem. (8.fotó)



Az elsö megtekert cikket csiga formában feltekertem és a tészta közepére illesztettem, majd feltekertem a többit is, szépen eligazgatva öket.



Felvert tojásfehérjével megkentem a csigákat.



Böségesen megszórtam 3 sajt keverékével és óvatosan, a sütöpapírral együtt átemeltem a tepsire. Letakarva még 1 órát kelni hagytam. Elömelegített sütöben 170°-on 35-40 perc alatt pirosra sütöttem. Nekem fél idöben le kellett takarni a tetejét, mert nagyon pirult. Sütörácsra tettem és hagytam kihülni.

13 Comments:

lúdanyó said...

Jó, hogy tettél fel fázisfotókat, mert a végeredménynél nem látszik a csodás csigavonal :) Biztosan finom lehet, hűvös időben el is fogok gondolkodni azon, hogy megsüssem :)

Scofield said...

le a kalappal , mert nagyon szép kenyeret alkottál...

Süti Bazár said...

Egészen elképesztő, gratulálok! :))

Nyafkamacska said...

Ez nagyon izgalmas. Elteszem a receptet hűvösebb időkre.

trinity said...

Én is eltettem:))))
Nagyon szépséges.....

szepyke said...

Ne már!
Én is hideget akaro, sütni akarok! Most!

Ez nagyon jó lett!
(képzeld, kész a puncsfagyim!:D))

Ancsika said...

Hát látjátok, erre nem is gondoltam, hogy otthon tombol a kánikula. nekem ma kifejezetten jól esett, hogy meleget adott a sütö :))

Trinity! csak el ne felejtsd!!! :)))

Wise Lady said...

A mindenit! Miket nem találsz!
Ez csudajó lehet, mentve, raktározva.

Mónika said...

Gyönyörű és biztos fincsi is.:))

Chef Viki said...

Húha! Remélem, anyukád is elégedett volt :-))

A fázisfotók szuperek! Isteni finom lehetett... Jól gondolom, hogy ez már történelem?

Garffyka said...

Csiguci-biguci, gyere szépen Garffykához :D

Ancsika said...

Ez a csiga már az örök vadászmezökön van :))))

erős ildikó said...

Ez valami gyönyörű: kívül-belül!
Azt hiszem, magát a formázást is jól lehet hasznosítani - akár más kelt sütikhez is. Remek! Köszönöm!