vasárnap, március 29, 2009

Bárány kotlett zöldségágyon

Már napok óta azon gondolkodtam, hogy azt a gyönyörü bárány húst, ami a hütöben didereg, hogyan is készítsem el. Rengeteget keresgéltem a neten, kérdezösködtem innen-onnan, de mégsem találtam kedvemre való receptet. Közeledett a vasárnap és én már elterveztem, hogy ez lesz a mai ebéd, de konkrét elképzelésem még nem volt. Aztán teljesen spontán ötlettöl vezérelve tegnap délután bepácoltam a húst. Telefonon egyeztettem egy barátnömmel, akinek a férje görög, így meglehetösen nagy tapasztalattal bír a birka elkészítése terén. Annyi mindent javasolt, annyi füszert felsorolt, de ezek egytöl egyig mind édeskés pácok voltak, azt pedig én nem szerettem volna. De a lelkemre kötötte, hogy végülis mindegy, hogy melyiket választom, de a fö szempont az, hogy az olajos páclébe ne kerüljön 4 összetevönél több. Igyekeztem ezt szem elött tartani. Így került a páclébe: szemesbors, babérlevél, fokhagyma és 2-3 pici darabka fahéj. Ez már meg is volt a 4 összetevö. Meg persze az olaj. De mégsem tudtam megállni, hogy a tetejére ne dobjak 2 szál friss rozmaringot. Még este beáztattam a római tálat, mert az már eldöntöttem, hogy abban fogom megsütni. Gondoltam, a többit majd megálmodom. Így is lett:




6-8 szelet birka v. bárány kotlett (nyak)

a páchoz:
olaj
szemes bors
3-4 gerezd fokhagyma
2-3 babérlevél
fél rúd fahéj
friss rozmaringág

5-6 db salotta hagyma
fokhagyma
3 szál sárgarépa
1-2 zöldpaprika
só, bors
rozmaring
1-2 dl vörösbor


A serpenyöt felhevítetettem, de olajat, vagy más zsíradékot nem tettem bele. Ahogy kiszedtem a hús szeleteket a pácléböl, rögtön a forró serpenyöbe tettem és mindkét oldalát erös tüzön átsütöttem. Épp elég olaj volt a húson, hogy kisüljön, lepiruljon. A beáztatott római tálba vastag karikákra vágtam a sárgarépát, a félbe vágott hagymákat, pár gerezd fokhagymát és a szeletekre vágott paprikát. Erre az ágyra pakoltam a húsokat, sóztam, borsoztam, majd ráöntöttem a vörösbort. Hideg sütöbe toltam a tálat és 200°-ra állítottam. 1 óra elteltével ránéztem a husira, meglocsolgattam a pecsenyelével. További másfél órát sütöttem még, közben mégegyszer rákukkantottam. Ez alatt az idö alatt vajpuhára sült, párolódott a hús és mégsem száradt ki. Köretnek petrezselymes burgonyát, hagymás zöldbab salátát és a párolt zöldségeket kínáltam. Ma is sikerült teljesen elvarázsolni a családot.

3 Comments:

Chef Viki said...

Nem csodálom, hogy a család transzba esett! Nyamm!

Még sosem sütöttem birkát... Nálunk a birkapörkölt a "menő", kizárólag ilyen formában találkoztam vele idáig.

Mit mulasztottam, igaz?

trinity said...

Szépen tálaltad!!
A hús maga-nem édeskés? Én egyszer ettem, az simán birka volt-a bárány az biztosan sokkal jobb!

Ancsika said...

Annyira finom volt és egészen MÁS! A mi családunk "paraszti" gyomra is csak pörkölthöz és a gulyáshoz volt eddig szokva, de a mai ebéd után bátrabban fogok kísérletezni, mert nagyon bejött! :)