péntek, március 27, 2009

Kürtös kalács

Mindíg nagyon oda voltam, az igazi, hamisítatlan kürtös kalácsért. Réges-régen, sok évvel ezelött rendszeresen jártam Debrecenbe, üzleti útra. Ott volt egy szuper hely, a Nagytemplomtól nem messze, ahol mesés kürtöst készítettek. Képes voltam még akár 1 órát is álldogálni, hogy kisüljön a következö adag és enni tudjak belöle. Meg persze az útra is csomagoltattam. Azt mondják, az igazi kürtös kalács faszén parázson az igaz. Hát, azt én most ebben az idöben nem tudok produkálni, de minden bizonnyal a grill szezonban kísérletet fogok rá tenni és kipróbálom majd úgy is. Ma viszont hagyományos módon sütöben sütöttem és így is finom lett. Persze formám nincs a sütéshez, de már hetek óta gyüjtögettem a konyhai papírtörlök gurigáit. Ezeket a karton csöveket vontam be alufóliával és ezekre tekertem a tésztát. A végére már a tekergetésbe is belejöttem és elkészült 9 db gyönyörüséges nem mellesleg nagyon finom kürtös kalács.



600 g liszt
50 g porcukor
50 g olvasztott vaj
2 tojás
30 g élesztö
1 citrom reszelt héja
250 ml tej
50 ml langyos tej
1 k.k. porcukor

100 g durvára vágott dió
50 g liszt
100 g porcukor
50-100 g olvasztott vaj


Az 50 ml tejben feloldottam a kis kanál porcukrot, majd belemorzsoltam az élesztöt. A szokásos módon kelttésztát készítettem, dagasztottam, majd duplájára kelesztettem. Míg a tészta kelt, megdaráltam a diót és összekevertem a liszttel és a porcukorral. A megkelt tésztát lisztezett deszkára borítottam, újjnyi vastag, téglalap alakúra nyújtottam. Pizza vágóval, kb. 2 cm széles csíkokra metéltem. Kézbe vettem egy fóliával betekert papírcsövet, lekentem olvasztott vajjal, majd szépen feltekertem 1 csík tésztát, úgy, hogy a találkozásoknál fedje egyik tésztacsík a másikat. A végeket alátürtem. Kivülröl is bekentem olvasztott vajjal a tésztát, majd a cukros diós keverékbe forgattam a hengereket és elömelegített sütöben pirosra sütöttem. Amikor kivettem a sütöböl, mégegyszer gyorsan beleforgattam a cukros dióba. A megsült kalácsot könnyedén le tudtam húzni a papírhengerekröl.

8 Comments:

trinity said...

Hű, de szép lett!!!
Gyűjtöm tovább a hengereket:)))

Max said...

Gratulálok!!!

Garffyka said...

Ancsi, ezek eszméletlenül szépek! Azt hiszem egy született erdélyi emberkétől ez igencsak nagy dícséret, de valóban gyönyörűek :-)
Egy kérdés: a tésztával betekert hengereket tepsire fektetted vagy valamit átdugtál a hengereken, hogy a levegőben tartsa a tésztát sülés közben?

Ancsika said...

Garffykám, elöször állítva tettem be, de nagyon pirult a teteje, aztán így lefektettem öket. De így is szépen körben megsültek és még laposak sem lettek. Bizony eszembe jutott, hogy Te igazi kürtöst is ettél Erdélyben. Nekem még ott nem volt szerencsém enni. De majd talán egyszer! :)

Unknown said...

Hüüü de szépek lettek!

Chef Viki said...

Listázva nálam is hétvégére - após lesz a tesztszemély :-)

Gyönyörű lett, gratulálok! Max-nak hogy ízlett?

Ancsika said...

Max is evett! Kb. egy felet :)
Már az is csoda, hogy megkóstolta

Nóra said...

Szia Mian!
Próbáltad azóta grillen sütni?
Hétvégén grillpartira készülök, kaptam fából formákat hozzá.
Köszi a receptet!