vasárnap, március 08, 2009

Vadas marha zsemlegombóccal

Már a hét elején eldöntöttem, hogy vasárnap vadast fogok készíteni ebédre. Jó pár napon keresztül böngésztem a neten és megnéztem az összes szakácskönyvemben is. Megint beigazolódott a mondás, hogy ahány ház, annyi szokás. Szinte nem is találtam két egyforma receptet. Kisebb-nagyobb eltérésekkel, de minden hobby-szakács, söt minden profi is változtat valamicskét az összetevökön, vagy az elkészítésen. Nem volt nehéz döntenem, hogy melyik verziót fogom elkészíteni: maradtam a jól bevált családi receptnél, ahogyan a nagymamám csinálta. Ö nem pácolta be elöre a marhahúst, hanem megfözte húslevesnek. Így két legyet ütünk egy csapásra, mert a jó erös marhahús leves megmarad és elkészül a vadas is.



A marhahúsból, rengeteg zöldség (sárgarépa, fehérrépa, hagyma, fokhagyma, zeller, karalébé) kíséretében erös húslevest föztem. Amikor a leves elkészült leszürtem, a húst félretettem hülni, a zöldségeket pedig pürésítettem. Egy teflon lábasban kb. 10 dkg cukrot karamellizáltam. Amikor szép aranybarna lett a cukor rátettem a zöldségpürét és adtam hozzá a húsléböl is. Pottyantottam bele 2-3 babérlevelet, sóztam, borsoztam. Vékony rántást készítettem és berántottam a szószt. Sürü ízlelgetések közepette tovább fokoztam az ízeket tejföllel és mustárral. Amikor már úgy ítéltem meg, hogy kb. megközelíti a nagymama által készített ízeket, a húst elektromos késsel vékonyan felszeleteltem és a szószba pakoltam. 10-15 percet még rotyogtattam öket együtt.
Zsemlegombócokat készítettem: a zsemlekockákat megpirítottam, majd nokedli tésztához kevertem. Tettem bele apróravágott petrezselymet és forró vízbe potyogtattam a vizes kézzel formált gombócokat.