vasárnap, március 08, 2009

Gyömölcsös lepény édes morzsával

Rég sütöttem ennyire finom süteményt. Nem is tudok róla másként áradozni, csak szuper lativuszokban. Már akkor gyanús volt a dolog, amikor a gép dolgozott a tésztával. Kelt tésztának még ennyire mennyei illatát sosem éreztem. Valószínü azért, mert került bele reszelt citromhéj, vanilia kivonat és fahéj is.
Gyermekem napok óta nyaggatott, hogy süssünk erdei bogyós gyümölcsös sütit. Aztán a napokban Nigella müsorában épp kapóra jött egy lepény receptje. Próbáltam megjegyezni, de itt-itt biztosan vannak eltérések. De ez most egyáltalán nem érdekel; csak a végeredmény számít. Probálkozhatnék azzal, hogy elmeséljek ízeket, de biztosan csúfos kudarcot vallanék vele.
Azért teszek egy kísérletet: alul mesés ízü kelt tészta, amit fanyar, de nem savanyú, fantasztikusan lédús gyümölcsök borítanak. Felül pedig mindent beborít a fahéjas, vajas, roppanós morzsa, megfejelve mandula szeletekkel és csokival. Maga az álom!
És egy darabig számomra tényleg csak álom marad, mert egy rövid idöre végeszakad a sütögetésnek. Holnaptól ugyanis megkezdödik a tavaszi méregtelenítéssel egybekötött fogyókúra. Az pedig még véletlenül sem áll -sajnos! - egyik fogyókúra tízparancsolatai közt, hogy nassolhat az ember lánya. Maradnak a teák és zöldséglevek.
Most viszont jöjjön a recept. Aki nem fogyózik ugorjon neki!




40 dkg liszt
5 dkg cukor
fél cs. szárított élesztö
125 ml tej
2 tojás
fél citrom reszelt héja
vanilia kivonat
fahéj
5 dkg olvasztott vaj

a kenéshez:
1 tojás
pici tejszín
fahéj

édes morzsa:
5 dkg liszt, sütöporral keverve
5 dkg hideg vaj
2,5 dkg örölt mandula
fahéj

2-2 e.k. cukor és barna cukor
2-3 e.k. szeletelt mandula

300 g erdei bogyós gyümölcs


Hagyományos módon kelt tésztát készítünk. Én belepakoltam mindent a kenyérsütögépbe, azzal dagasztottam. A kelesztötálat vajjal kikentem és az illatozó tésztát langyos helyen a duplájára kelesztettem. Átgyúrtam és a deszkán még kb. 20 percig pihentettem. A tepsit kivajaztam, kiliszteztem és a tésztát a kezemmel széthúzogattam a tepsin úgy, hogy a szélei kicsit vastagabbak lettek. Itt is hagytam még a tésztát jó negyed órát, majd lekentem a tojásos, tejszínes, fahéjas kencével. Elterítettem rajta a gyümölcsöt és megszórtam az idöközben elkészült édes morzsával.
Az édes morzsát úgy készítettem, hogy a hideg vajat elmorzsoltam a sütöporos liszttel és a darált mandulával és fahéjjal. Gyorsan kell dolgozni, amennyira csak lehet, hogy a vaj ne olvadjon meg túlságosan a kéz melegétöl. Beleszórtam a 2 féle cukrot, a mandulaforgácsot, de ekkor már villával kevertem tovább.
Az édes morzsa tetejére - kicsi fiam kedvéért - még szórtam kevéske csoki forgácsot is. 180°-os sütöben, kb. 30 perc alatt készül el.



11 Comments:

trinity said...

Lehet, hogy odaköltözöm:)))

Gizi said...

Szerettem volna ma nálad ebédelni!!!

linbori said...

Az utolsó kép alapján gondolom,hogy nem maradt.de kár,de kár....

Ancsika said...

Csajszikáim! Mikor jöttök????? :)))

linbori said...

Miért?Mégis van?
Ááááá mire innen odaérnék kiszáradna :(

Ancsika said...

Linbóka! Isten uccse sütöm a következö adagot!!! :))

Chef Viki said...

Hmmm, nyáron szilvával szoktam ilyesmi lepényt sütni, verekedni kell érte, olyan finom!

Szóval most fut a nyál a számban rendesen :-D

Unknown said...

Én is elkészítettem már ezt a süteményt, nekem nem jött be :(

Garffyka said...

Az utolsó kép nagyon jó! :-)

Limara said...

Én is szoktam Nigellának ezt a lepényét készíteni, én imádom, a fiúk nem hajlandók megenni! :))

Garffyka said...

Köszönöm, hogy olvasóm lettél.